سبک معماری اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی

نوشته شده در 13 اسفند 1402
سبک معماری اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی

سبک طراحی اسکاندیناویایی چیست؟

سبک طراحی اسکاندیناویایی Scandinavian designe یک سبک از طراحی بر پایه ی سادگی، زیبایی و عملکرد می باشد. این سبک متعلق به شمال اروپا می باشد و از سبک های تاثیرگذار و شناخته شده در جهان است. می توان گفت در کل جهان افراد زیادی علاقه مند به ایده پردازی بر اساس این سبک هستند. علت اصلی محبوبیت سبک اسکاندیناویایی سادگی، عملکردی بودن طراحی ها و در عین حال زیبایی آن می باشد.

سبک اسکاندیناویایی بر روی استفاده ی کاربردی از تمامی فضاهای موجود و عملکردی کردن آن در عین زیبایی و سادگی تمرکز دارد. می توان به صورت روشن تر این گونه بیان نمود که اصل اولیه در این سبک کاربردی بودن و اولویت دوم زیبایی می باشد.

 

نشیمن یک خانه با یک مبل راحتی سفید در کنار پنجره

اصول استفاده از رنگ ها در سبک اسکاندیناویایی

پایه و اساس طراحی از لحاظ رنگ بندی در این سبک بر محوریت رنگ سفید می باشد. در سبک اسکاندیناویایی از رنگ های جیغ و پر زرق و برق خبری نیست و بیشتر از رنگ های ملایم و خنثی مانند طوسی، کرم، آبی یخی و ... استفاده می شود. انرژی مثبت و آرامش حاکم بر فضای خانه هایی با سبک اسکاندیناویایی را هر کس به خوبی می تواند درک نماید. این سبک خالی از پیچیدگی های دیگر سبک ها می باشد و به دلیل استفاده از رنگ ها و کنتراست ملایم احساس آرامش و صمیمیت بر فضا حاکم است. رنگ هایی مانند صورتی روشن، آبی روشن می توانند در کنار رنگ زمینه ی سفید به فضا روح و انرژی ببخشند.

 

نورپردازی در سبک اسکاندیناویایی

پایه ی اولیه ی سبک اسکاندیناویایی بر اساس استفاده از نور طبیعی می باشد. در این نوع معماری از دیوار های بلند سفید در کنار پنجره های بزرگ استفاده می شود. در سبک اسکاندیناویایی خبری از پرده های ضخیم و رنگین نیست و بیشتر از پرده های نازک سفید و حتی گاهی پنجره های بدون پرده در طراحی ها استفاده می شود. همچنین لوستر های سنگین و پر زرق و برق در این سبک کاربردی ندارند و به جای آن از چراغ هایی با نور تک رنگ و سفید استفاده می شود.

 

یک آشپزخانه ی سفید و زیبا با یک پنجره ی بزرگ ویک میز غذا خوری در وسط

 

مبلمان در دکوراسیون اسکاندیناویایی

مبلمان مورد استفاده در این طراحی برپایه ی مبل های کاربردی و راحتی در کنار رنگ های گرم چوب استفاده می شود. در این سبک سعی می شود از مبلمان راحتی برای آرامش و راحتی فضا استفاده شود. در طراحی خانه هایی با سبک اسکاندیناویایی از جزئیات و اکسسوری های کمی استفاده می شود. همان طور که قبلا ذکر شد پایه و اساس انتخاب وسایل عملکردی بودن و استفاده ی بهینه از فضا می باشد. در این سبک از مبلمان های ظریف با خط های ملایم و منحنی استفاده می شود.

استفاده از چوب در سبک اسکاندیناویایی

از موارد مورد توجه در سبک اسکاندیناویایی آمیختگی آن با طبیعت می باشد. در این سبک سعی می شود اشیا و طراحی محیط خانه الهام بخش طبیعت برای افراد باشند. در طراحی خانه هایی با سبک اسکاندیناویایی کمتر از فرش و سرامیک استفاده می شود و بیشتر از پارکت های چوبی یا طرح چوب برای کف سالن استفاده می شود. حتی در جزئیات و دیوارکوب ها تزئینات چوبی به چشم می خورد. چوب های راش، گردو و کاج به میزان زیادی در طراحی این فضاهایی با سبک اسکاندیناویایی مشاهده می شود. به عنوان مثال از درب هایی با چوب طبیعی مانند درب های ضد سرقت با چوب راش و گردو برای درب ورودی خانه ها استفاده می شود.

اتاق خواب ها در سبک اسکاندیناویایی

در سبک اسکاندیناویایی اتاق ها خالی از اکسسوری های اضافی و با کمترین وسایل چیده می شوند. رنگ سفید ساده باز هم در دیوار های اتاق و حتی درب های اتاق خواب مشاهده می شود. تخت ساده همراه با روتختی سفید و طوسی انتخاب مناسبی برای این سبک می باشد. در کنار این ها یک مبلمان ساده و شیک در کنار تابلوهای تک رنگ می توانند تکمیل کننده ی فضا باشند.

 

مهمترین مشخصات سبک اسکاندیناویایی

سادگی محض

انتخاب جزئیات با حداکثر کارایی و دقت

ازتباط بین طراحی ها با طبیعت

استفاده ی بهینه از تمامی فضاها

سادگی رنگ ها و پایه بندی فضاها بر اساس رنگ سفید

تمرکز روشنایی فضاها بر اساس نور طبیعی

 

 

 

نیـاز به مشاوره داریــد ؟
همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید !
Whatsapp