کاربرد نقشه کشی در معماری داخلی ساختمان

نوشته شده در 06 اسفند 1402
کاربرد نقشه کشی در معماری داخلی ساختمان

معماری داخلی چیست؟

معماری داخلی بهینه سازی فضاهای داخلی ساختمان است، در واقع معماری داخلی یعنی آفرینش فضا برای انجام کارهای روزانه، به عبارت دیگر در معماری داری بخش های مختلف ساختمان برای کارایی و استفاده ی مفید به بهترین شکل طراحی و برای اجرا آماده می شوند.

نقشه کشی ساختمان و کارایی آن

نقشه کشی را می توان به عنوان یکی از اولین گام ها در ساختمان سازی بیان نمود. نقشه کمک می کند با داشتن یک چشم انداز مشخص مراحل کار به درستی و با کمترین نیاز به اصلاح صورت پذیرد. امکان ساخت یک ساختمان استاندارد و با کیفیت بدون کمک نقشه کار سخت و گاهی غیر ممکنی می باشد. در گذشته نقشه کشی ساختمان محدود به طراحی پلان های اصلی یک ساختمان می شد، اما امروزه با توجه به اهمیت معماری داخلی، طراحی چیدمان داخلی از نور، رنگ، فرم، کف، مبلمان و ... تا طراحی نمای خارجی شامل نوع سنگ ، رنگ، درب حیاط، درب پارکینگ، چراغ ها و... همه و همه در نقشه ی ساختمان لحاظ می شود. به کمک نقشه ی ساختمان می توان تصور بهتری از نتیجه ی نهایی ساختمان داشت.

نقشه کشی ساختمان به دو صورت دو بعدی و سه بعدی صورت می پذیرد. با نقشه کشی دو بعدی بیشتر آشنا هستید، در اینجا بیشتر با نقشه کشی سه بعدی و کارآیی آن آشنا می شویم.

 

انتخاب رنگ در نقشه کشی داخلی ساختمان

طراحی دکوراسیون داخلی

آنچه به یک بنا هویت، روح، زیبایی و زندگی می بخشد معماری داخلی آن است. دکوراسیون داخلی به بررسی قسمت های مختلف یک بنا مانند اتاق خواب، سالن پذیرایی، آشپزخانه، حمام و سرویس، نور، رنگ، کف، دیوار، درب های داخلی،درب ضد سرقت، چیدمان مبلمان و کل جزئیات یک ساختمان می پردازد. هماهنگی و کاربرد درست هر یک از این عناصر در کنار هم فضای داخلی خانه را دلنشین می نماید. برای بررسی فضای داخلی هر ساختمان باید به عوامل مختلفی توجه نمود. آداب و رسوم، سن افراد خانواده، بودجه، آب و هوای منطقه و خیلی دیگر از این موارد در هنگام طراحی داخلی مد نظر گرفته می شود. 

یک طراح داخلی با بر آورد هزینه از خرج های اضافی کار می کاهد. به کمک نقشه ی دکوراسیون داخلی شما نمای کلی و جزئی از خانه را دریافت خواهید کرد و به یک درک خوب از تکمیل شده ی ساختمان دست می یابید، به همین سبب از خرید های بیهوده جلوگیری می شود. همچنین هماهنگی و ست بودن بخش های مختلف بنا و دکوراسیون آن بسیار ساده تر صورت می پذیرد.

مقایسه ی نقشه ی طراحی شده و اجرایی ساختمان

 

اهمیت و مزایایی نقشه کشی ساختمان

کمک به انتخاب مصالح استاندارد و مناسب برای بنا

سرعت بخشیدن به روند طراحی و تبدیل ایده ها به صورت قابل درک

به دلیل پیش بینی همهی جزئیات مراحل کار سرعت می پذیرد.

امکان تجسم فضای واضح از نتیجه ی نهایی

درک واضح از مساحت بنا و امکان مقایسه ی متراژ فضا های مختلف

جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه

نقشه کشی سه بعدی و کمک به کارفرما

طراحی سه بعدی با نرم افزارهای مختلف صورت می پذیرد. به کمک تصویر سه بعدی می توان تصویر نزدیک به واقعیت از فضاهای ساختمان را مشاهده نمود. اینکه اتاق، پنجره ها، درب های اتاق و  درب حمام، آشپزخانه و سایر سازه ها چگونه به نظر می رسد. نوع کف پوش، بافت و رنگ دیوارها و کلیت فضا را به کمک نقشه ی سه بعدی به راحتی می توان بررسی نمود. نقشه های سه بعدی به کارفرمایانی که ایده و چشم اندازی از خانه ی خود ندارند بسیار کمک خواهد کرد. به کمک نقشه های سه بعدی قبل از خرید و انجام عملیات ساخت بنا می توان تغییرات را بدون پرداخت هزینه ی اضافه و قبل از شروع عملیات اجرایی اعمال نمود. در بسیاری از سازه ها به دلیل عدم داشتن تصویر کامل از بنا، کارفرما مجبور به تخریب و یا تعویض قسمتی از نما و یا ساختمان می شود که علاوه بر تحمیل هزینه ی اضافه، کار بسیار فرسایشی و زمان بر پیش می رود.

 

نقشه ی سه بعدی با تمام جزئیات

نقشه کشی سه بعدی و کارایی آن در مشاوره املاک

جدا از معماران و کارفرمایان، مشاورین املاک نیز می توانند برای فروش بهتر ملک و نشان دادن آن به خریداران از نقشه ی سه بعدی استفاده نمایند. اگثر خریداران از پلان های سه بعدی ساختمان استقبال می نمایند. نقشه های سه بعدی علاوه بر نمایش جا نمایی و فضاهای خانه، از رفت و آمد بیهوده و اتلاف وقت برای دیدن خانه جلوگیری می نماید. خریدار چند پلان سه بعدی را می بیند و با توجه به سلیقه ی خود انتخاب می نماید از کدام بنا به طور مستقیم دیدن نماید. علاوه بر این طراحی سه بعدی به خریداران این امکان را می دهد تا از تطابق خانه و معماری آن با سبک سلیقه و لاوزم منزل خود آگاهی پیدا کنند.

 

 

 

نیـاز به مشاوره داریــد ؟
همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید !
Whatsapp