تاریخچه ی درب

نوشته شده در 05 دی 1402
تاریخچه ی درب

درب چیست؟

قبل از اینکه با تاریخچه ی درب آشنا شویم ابتدا باید بدانیم تعریف درب چیست. درب به تخته های چوبی و یا فلزی مستطیل شکل گفت می شود که داخل دیوار تعبیه می شوند تا رفت و آمد به داخل و خارج ساختمان میسر گردد و از فضای داخلی ساختمان محافظت شود.درب ها معمولا توسط لولا به چهارچوب درب محکم می شوند. درب ورودی ساختمان تا حدودی معرف و شناسنامه ی ساختمان محسوب می گردد زیرا اولین قسمت از بنا است که در معرض دید قرار دارد. شاید انتخاب درب در گذشته معنایی نداشته اما امروزه با وجود تنوع بالا در جنس، طرح و رنگ درب ها گزینه های متعددی برای هر بنا با توجه به معماری و کار کرد آن وجود دارد.

 

عکس از یک درب چوبی قدیمی به رنگ قهوه ای تیره

پیدایش اولین درب

اغلب درب های قدیمی چوبی بوده اند و معمولا روی آن ها قطعه های آهنی کوبیده می شد. درب ها را معمولا به صورت مستطیل شکل می ساختند تا باز و بسته شدن آن ها راحت تر صورت پذیرد. نخستین تاریخ ثبت شده برای قدیمی ترین درب در مقبره های مصر مربوط به 4000 سال پیش کشف شده اند. اطلاعاتی در مورد اینکه چه کسی درب را اختراع کرد در دست نیست تنها می دانیم که درب در مصر اختراع شده است. در کتاب های مقدس از درب های معبد سلیمان که از چوب زیتون ساخته شده است یاد می شود. در هندوستان نیز درب هایی ساخته شده از سنگ کشف شده اند.

درب های قدیمی در ایران

کشور ایران با داشتن تاریخ غنی، بناهای تاریخی بسیار زیادی دارد. در اکثر شهر های ایران مخصوصا اصفهان، شیراز و یزد بناهای تاریخی با درب حیاط چوبی بسیار زیبا دیده می شوند. درب های چوبی در ایران بسته به فرهنگ و قومیت هر منطقه جزئیات متفاوتی دارند. در گذشته درب ها دارای دو نوع کوبه دست راست و چپ درب بوده اند. در زیر هر یک از در کوبه ها یک قطعه ی فلزی با ضخامت متفاوت وجود داشت. در کوبه ی سمت چپ صدای بم ایجاد می کرد و در کوبه ی سمت راست صدای زیر، بدین صورت صاحب خانه متوجه جنسیت فرد پشت درب می شد. امروزه این درب ها دیگر منسوخ شده اند. مورخان درب دروازه ی مهریز واقع در شهر یزد را از باستانی ترین درب های ایران معرفه کرده اند.

درب های ایمن

درب های اولیه امنیتی برای ساختمان ایجاد نمی کردند. در ابتدا قطعه ای چوب به صورت عمودی و یا افقی پشت درب برای حفاظت و جلوگیری از ورود غیر مجاز قرار می دادند. با گذر زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی درب های دارای قفل وارد بازار شد. بعدها درب های ایمن از حالت یک قفله به دو قفله تبدیل شدند.کمپانی کاله در ترکیه جزء اولین تولید کننده ها در زمینه ی قفل ضد سرقت ایمن و معتبر می باشد. شرکت هیراد درب برای ارتقاء کیفیت درب های ضد سرقت خود از قفل های این شرکت برای محصولات خود استفاده نموده است.

درب چوبی قدیمی گردویی رنگ با دو در کوب روی هریک از لنگه های درب

نیـاز به مشاوره داریــد ؟
همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید !
Whatsapp